- Aktiv subwoofer bestyckad med ett kraftfullt 12" element
- Klass A/B-slutsteg på 150 Watt RMS, 300 Watt peak
- Auto on/off-funktion
- Spelar linjärt ner till 30 Hz - räkna med att få rätt muller till filmeffekterna
- Imponerande byggkvalitet med en vikt på 22.6 kg
Innan du köper den här basen bör du tänka på en sak
Det svenska fabrikatet System One har vidareutvecklat sin populära och storsäljande subwoofer W-12, och det har tagit många år att vidareutveckla en redan extremt bra produkt! Den nya modellen - som går under namnet W120 - spelar ännu tightare och mer musikaliskt. Dess alerta spelstil smittar av sig både för musik och film.
Precis som föregångaren så är basen bestyckad med ett tilltaget 12" element av pappkon och med en skummad gummiupphängning som vissa tidigare har kallat "Fatboy". Upphängningen är tilltagen för att ge rätt "styrning" av konen, vilket ger en stor slaglängd med lägre distorsion.
Genom att ha en portad konstruktion får man en högre känslighet, vilket ger mer kraft och dB till återgivningen. Basporten är av slitz-typ, som kan hantera rikliga mängder luftflöden utan att skapa irriterande blåsljud. Nästan ett måste när återgivningen är linjär ner till 30 Hz med risk att volymen stiger.
Innan du blir lycklig ägare av den här baslådan så bör du tänka på en sak. Spela inte för högt. Dels för att bevara grannsämjan, men även för att hög volym kan skada din hörsel.
Analogt slutsteg med goda kopplingsmöjligheter
Efter flertalet tester och flitigt lyssnande så har System One kommit fram till att slutsteget skall vara av klass A/B-typ. En analog förstärkare låter i den här klassen bättre än de flesta digitala. Den rikliga uteffekten ger bra kontroll över elementet och kan pressa ur sig hela 150 Watt kontinuerligt och det dubbla i snabbare peakar när film-mullret tar vid och explosionerna dånar i rummet.
En uppskattad detalj är det automatiska standby-läget, där basen hoppar igång vid en inkommande signal och går tillbaka till standby när ingen signal känts av på ca 15-20 minuter.
På baksidan finns både lågnivå (stereo RCA och LFE) samt högnivå in (högtalarkabel). Sistnämnda är färre baslådor förunnade och perfekt att ha när stereoförstärkaren saknar pre out. "Rec out" ska man inte koppla genom lågnivå från en förstärkare när "pre out" saknas, för en sådan utgång är fast i nivå och matar alltså alltid max signal ut.
Passar alla storlekar av högtalare
Beroende på högtalarnas storlek så kan man variabelt ställa en delningsfrekvens mellan 35 till 150 Hz. System One nyttjar ett påkostat och effektivt filter som inte släpper genom någon mellanbas alls, en vanligt förekommande kompromiss hos konkurrerande basar man finner på stormarknaden.
Med större golvhögtalare får man en bättre övergång vid en lägre brytpunkt, medans mindre högtalare kräver en högre brytpunkt för att inte få ett "hål" vid överlappningen. Exakt vart man ska dela kan också vara personligt, så lyssna dig fram.
Det finns även en fasvippa på 0 eller 180 grader. Vippan inverkar på hur elementet rör sig, om slaget börjar ut->in eller omvänt. Vanligtvis skall fasvippan stå på 0 grader, men placeringen och rumsakustiken kan inverka på basens återgivning och hur våglängderna beter sig. Främst är basens placering i rummet A och O. En baslåda som står på fel ställe kan släckas ut helt i ett rum, något som man försöker kompensera med att öka volymen. Det ställer onödiga krav på både slutsteg och element. Rätt placering kan ge en förstärkning i rummet på 6 dB, och det gör att man minskar effektbehovet med 75 %! Om du upplever ett dåligt basregister så kan det bero på att basens och högtalarnas våglängder släcker ut varandra då de spelar ur fas. Testa då att vända på fasvippan, så att högtalarna spelar tillsammans. Det kommer att göra underverk på basomfånget!
Mycket nöje!